PH lampy

PH LAMPY





<font size="+2">PH 3-2½ Bollard</font>

PH 3-2½ Bollard

Svietidlo PH 3-2½ Bollard je členom rodiny PH 3-lampshade a princíp systému PH 3-shade vznikol v priebehu niekoľkých hektických mesiacov v zime 1925 - 1926 pre výstavu Forum v Kodani.

Toto je vyjadrenie Poula Henningsena k tomuto novému systému z roku 1926: "Skutočnou inováciou v systéme PH je vytvorenie svetla, ktoré neoslňuje a zároveň je úsporné. Je dosť ľahké vytvoriť systém tienidiel bez oslnenia (nepriame a silne tienené svetlo), ak ste ochotní plytvať časťou svetla, a je pomerne ľahké vytvoriť systém, ktorý je mimoriadne efektívny, ak ignorujete skutočnosť, že je mimoriadne dráždivý pre oči (silné oslnenie atď.), ale je umenie vytvoriť svetlo, ktoré je zároveň úsporné a neoslňuje."
<font size="+2">Systém 3 odtieňov</font>

Systém 3 odtieňov

Pred výrobou systému 3 odtieňov Poul Henningsen a Louis Poulsen Lighting spolupracovali na návrhu svietidiel pre dánsky pavilón na svetovej výstave Expo v Paríži v roku 1925.

Keď Henningsen navrhoval tieto svietidlá pre svetovú výstavu Expo, pohrával sa už s myšlienkou, že logaritmická špirála by mohla byť vhodným základom pre návrh nového tienidla.

Kombinácia rozptýleného odrazu a oblúkovitého logaritmického tienidla poskytla Poulovi Henningsenovi možnosť kontrolovať oslnenie a tiene svietidla, pretože každé tienidlo rovnomerne znižuje množstvo vyžarovaného svetla vzhľadom na svoju vzdialenosť od zdroja svetla.
<font size="+2">Umelec so svetlom</font>

Umelec so svetlom

Posun svietivosti od odtieňa k odtieňu pôsobí harmonicky. Veľkosť tienidiel a ich umiestnenie sa určuje na základe potreby znížiť oslnenie, priame svetlo a požiadaviek na rozloženie svetla.

Od začiatku bolo jasné, že koncepcia je mimoriadne flexibilná. Fra begyndelsen var det åbenlyst at konceptet var yderst fleksibelt. Bolo možné vytvoriť nielen svietidlá v mnohých rôznych veľkostiach, ale aj s rôznymi spodnými stranami - buď bielo lakované, postriebrené alebo pozlátené.

Tieto rôzne spodné strany pomohli vytvoriť rôzne možnosti osvetlenia.
<font size="+2">Svietidlá PH</font>

Svietidlá PH

Svietidlá PH boli navrhnuté ako racionálny systém osvetlenia, kde sa veľkosť tienidiel, ich materiál a povrch mohli kombinovať na základe dizajnu svietidla.

Každý veľkostný variant nadsvetlíka mal sprievodnú sadu stredných a spodných tienidiel, takže pomer tienidiel bol približne 3:2:1.

Od začiatku bol jedným zo základných modelov série PH 5/5. Prvé číslo označovalo priemer tienidla a druhé číslo označovalo, že sprievodné stredné a spodné tienidlá boli vytvorené tak, aby zodpovedali danému typu tienidla.

V tomto prípade mal model 5/5 tienidlo s priemerom 50 cm, stredné tienidlo 31 cm a spodné tienidlo 16,5 cm.
<font size="+2">Svietidlá PH - nadčasová klasika</font>

Svietidlá PH - nadčasová klasika

Táto kombinácia sa osvedčila, keď boli lampy zavesené relatívne vysoko, ale keď boli závesné svietidlá zavesené nižšie, vhodnejšou kombináciou bolo veľké tienidlo s menším stredným a spodným tienidlom.

Tak vznikli svietidlá PH 2/1 a 3/2. Systém PH 3-shade začal ako riešenie pre závesné svietidlá, program svietidiel sa čoskoro rozšíril o stolové, podlahové a nástenné verzie, ako aj o väčšie závesné svietidlá.

V dôsledku kombinovania rôznych veľkostí, materiálov, povrchov, farieb a svetelných zdrojov vznikli v priebehu rokov tisíce variantov.
<font size="+2">Poul Henningsen</font>

Poul Henningsen

Poul Henningsen si predstavoval, že hostia v reštaurácii chcú osvetlenie, ktoré je teplé a útulné, a preto sa zvolí pozlátený povrch, zatiaľ čo v nemocnici alebo zubárskej ordinácii sa použije biely lakovaný povrch.

Všetky prvé svietidlá boli vyrobené s kovovými tienidlami, ale Poul Henningsen chcel vyrobiť aj variant, ktorý by mal krivku rozloženia svetla s menším množstvom svetla smerujúceho nadol. Výsledkom bolo tienidlo z opálového skla s pieskovaným spodným povrchom.

Sklenené tienidlá umožňovali prenikanie 12 % svetla, a tým prispievali k celkovému osvetleniu miestnosti, pričom väčšina svetla sa stále odrážala smerom von a nadol od matnej spodnej strany tienidiel.

Rovnaké princípy, ktoré stáli za matnými kovovými tienidlami, sa uplatnili aj pri novom materiáli tienidiel.
PREČÍTAJTE SI VIAC O POULOVI HENNINGSENOVI A POZRITE SI JEHO MNOHÉ SVIETIDLÁ TU